WAT IS HET VERHAAL VAN JOU HUIS?
Wat is het verhaal van jouw huis? Wat maakte dat je ooit verliefd werd op jouw eigen huis. Wat het ook was, grote kans dat het iets te maken had met een bepaalde beleving. En laat dat nou precies dé reden zijn waarom een koper weer valt voor jouw huis. Want een beleving verandert niet. Waarbij ik voortaan zelfs durf te stellen, na al die jaren ervaring met verkoopstyling en woningfotografie, dat het vooral de beleving is welke de woning onderscheidend maakt van haar concurrentie. En dat die dus voelbaar moet zijn op de foto huis presentatie. Ook wel de woonbeleving of aankoopbeleving genoemd.
WOONBELEVING DIENT VOELBAAR TE ZIJN IN FOTO HUIS PRESENTATIE
Wat vertelt jouw huis? Dat het zoveel aantal vierkante meter is met een x aantal slaapkamers of dat je iedere ochtend wakker wordt met de zon op je gezicht en de vogeltjes hoort fluiten. Of dat het zo fijn en gemakkelijk is dat je op loopafstand van het centrum woont. In al die jaren, heb ik nog nooit iemand horen zeggen; Ik heb het huis gekocht omdat het perceel zo groot was. Of dat het zo goed onderhouden was. Op mijn vraag wat het huis zo bijzonder maakt krijg ik bijna altijd een reactie in de trant van:
- We vielen als een blok voor het uitzicht
- De ligging is zo ideaal
- Het was de sfeer van het huis waar we door geraakt werden
Zaken die niets te maken hebben met concrete zoekcriteria. Wel alles met beleving en dat maakt het zo moeilijk om soms een goede match te vinden in woning vraag en aanbod. Op basis van feitelijke zoekfilters krijgen woningzoekenden woningaanbod te zien. Wanneer de foto huis presentatie echter niet de bijbehorende woonbeleving communiceert dan is dat misschien wel de grootste gemiste kans op verkoop.
ONBEWUST ZOEKEN NAAR MATCH FOTO HUIS EN BEELD IN HET HOOFD
Woningzoekenden hebben een bepaald beeld in hun hoofd van waar de woning aan moet voldoen. Dat beeld is de aankoopbeleving. Bij het ‘scannen’ van de foto huis presentaties doen zij in feite niets anders dan onbewust een match zoeken bij wat ze in hun hoofd hebben en wat ze zien en ervaren op de foto’s. Is er een match dan is de kans op verkoop al grotendeels gemaakt. En kan definitief worden als de bezichtiging bevestigd wat de woningzoekende op de foto’s al ervaren heeft.
VOORBEELD COMMUNICEREN AANKOOPBELEVING
Onderstaand appartement stond een paar jaar in verkoop. Het grote balkon was dé unieke woonbeleving. Foto links communiceert een kale tuinset. Foto rechts communiceert een aangename zomerse loungeplek waarbij balkon en woonkamer als één grote leefruimte beleeft wordt. Dat is de aankoopbeleving bij dit appartement; het gevoel van loungen, zitten in het zonnetje met een krantje of kop koffie in de hand.
Verkocht in twee weken ná de styling / nieuwe woning presentatie
De verkoper was van plan in prijs te zakken totdat de nieuwe foto's kwamen na de styling.
Het zakken in prijs bleek niet nodig te zijn.

Lees verder voor meer inspiratie
