WEZENLIJK VERSCHIL TUSSEN VERKOOPSTYLING EN INTERIEURSTYLING
Wanneer ik iemand vertel dat ik verkoopstylist ben, wordt al snel de link gelegd met een interieurstylist. Niet raar, want beide beroepen houden zich bezig met het inrichten van woningen. Toch is er een wezenlijk verschil tussen verkoopstyling en interieurstyling.
VERKOOPSTYLING EEN WONINGMARKETING TOOL
'Van een Thuis naar een huis'
Dat is in de kern verkoopstyling. Ook wel het restylen van te koop staande woningen genoemd. Het maakt deel uit van het verkoopklaar maken van de woning. Verkoopstyling gaat uit van de woningfotografie. De woning wordt immers gerestyled zodat de fotograaf goede woning foto's kan maken. Binnen de styling wordt dan ook rekening gehouden met zaken als lichtinvallen, ruimtelijkheid, dieptewerking en zichtlijnen.
VERKOOPFOTO'S MEEST KRACHTIGE WONINGMARKETING TOOL
Woningzoekenden beslissen op basis van de verkoopfoto's, in luttele seconden, of een woning voor bezichtiging in aanmerking komt. Daarmee is de verkoopfoto het meest krachtige woningmarketing tool binnen de verkoop.
Als verkoopstylist is het mijn verantwoordelijkheid helder te hebben wat de woning uniek maakt. En wat er dus gecommuniceerd moet worden op de foto's. Een succesvolle woning verkoop begint in mijn visie dan ook altijd met minimaal een stylingadvies, welke uiteraard opgevolgd wordt door professionele woningfotografie. Het zijn twee aspecten die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Al heb je immers de beste fotograaf van Nederland. Als datgene wat hij voor zijn lens krijgt niet klopt, dan is dat zonde van de investering in de fotografie. En andersom geldt dit ook.
Links: Alleen professionele fotografie - de foto communiceert een kast Rechts: Styling + professionele fotografie - de foto communiceert een sfeervolle slaapkamer
INTERIEURSTYLING WOONWENSEN BEWONERS STAAN CENTRAAL
"Van een Thuis naar een huis"
Dat is in de kern interieurstyling. Bij een interieurstyling staan de persoonlijke woonwensen van de bewoners centraal. Welke smaak en woonstijl hebben zij. En hoe kan dit vertaald worden naar een inrichting waar zij zich prettig bij voelen. Het maakt het verschil tussen een huis en een Thuis. Er hoeven geen foto's van gemaakt te worden. En er komen ook geen kijkers. Een compleet andere zien, denk en werkwijze dus. Bijna niet te vergelijken met verkoopstyling.
De enige overeenkomst is dat je in beide situaties met de inrichting van een woning te maken hebt. De inrichting is het middel. Het inrichtingsdoel is echter compleet anders. Enerzijds is dat verkoop anderzijds is dat het creëren van een thuisgevoel.

INTERIEURSTYLING WOONWENSEN BEWONERS STAAN CENTRAAL
"Van een Thuis naar een huis"
Dat is in de kern interieurstyling. Bij een interieurstyling staan de persoonlijke woonwensen van de bewoners centraal. Welke smaak en woonstijl hebben zij. En hoe kan dit vertaald worden naar een inrichting waar zij zich prettig bij voelen. Het maakt het verschil tussen een huis en een Thuis. Er hoeven geen foto's van gemaakt te worden. En er komen ook geen kijkers. Een compleet andere zien, denk en werkwijze dus. Bijna niet te vergelijken met verkoopstyling.
De enige overeenkomst is dat je in beide situaties met de inrichting van een woning te maken hebt. De inrichting is het middel. Het inrichtingsdoel is echter compleet anders. Enerzijds is dat verkoop anderzijds is dat het creëren van een thuisgevoel.
Lees verder voor meer inspiratie
