FOTOVOLGORDE BIJ HUIZENVERKOOP
Vrijwel elke woningzoekende laat zich in het zoekproces op Funda Leiden door de verkoopfoto’s. Het is immers het eerste waar woningzoekenden naar kijken. De verkoopfoto’s zijn dan ook dé uitnodiging voor een bezichtiging. Uiteraard moeten de foto’s aantrekkelijk zijn bij de huizenverkoop. Waar vaak minder bij stil gestaan wordt is aandacht voor het aantal foto’s en de fotovolgorde.
De eerste vijf foto’s zijn namelijk bepalend of woningzoekenden al dan niet afhaken op de woningpresentatie.

HET TOILET ALS WELKOM BIJ DE HUIZENVERKOOP
De eerste foto is heel logisch die van de voorgevel. Soms zie je dan nog een aantal (teveel) foto’s van de buitenkant. Opgevolgd door een foto van de voordeur of hal. En jawel, hoe vaak kom ik het niet tegen, daarna een foto van het toilet! Dat is natuurlijk niet wat je als woningverkoper als eerste wilt laten zien van de binnenkant van het huis. Je wilt dat kijkers als eerste enthousiast worden van je prachtige woonkamer.
De foto volgorde van je woning presentatie is belangrijker dan algemeen wordt gedacht bij de huizenverkoop. Omdat kijkers zichzelf maar een aantal seconden gunnen om geraakt te worden door die eerste paar foto’s.Het toilet is nou niet een foto waar mensen erg enthousiast van worden. Het is een praktische foto die daarom binnen mijn visie wel bij een woning presentatie hoort. Doch pas nádat kijkers al uitnodigende en sfeervolle foto’s gezien hebben van o.a. de woonkamer en keuken. Zodat de balans goed is tussen sfeer en wat het huis te bieden heeft aan praktische zaken. Waarbij er ook weer geen overkill aan foto’s dient te zijn.
SLIMME FOTO VOLGORDE HUIZENVERKOOP
Ik begrijp heel goed hoe een dergelijke foto volgorde ontstaat waarbij het toilet te vroeg in de woningpresentatie wordt opgenomen. De fotograaf maakt foto’s volgens een natuurlijke routing. In veel huizen bevindt het toilet zich in de hal bij de voordeur, waardoor deze al heel snel door de fotograaf gefotografeerd wordt. Bij het inlezen van de foto’s op Funda wordt de volgorde gehandhaafd zoals de fotograaf de foto’s overhandigt heeft aan de woning verkoper/makelaar. Als specialist in woningmarketing zie ik het als mijn verantwoordelijkheid om na te denken over een slimme foto volgorde. Om die reden check ik altijd de foto’s die ik van mijn fotograaf krijg en maak ook altijd een adviesvolgorde toepasbaar voor op Funda.
WONINGPRESENTATIE COMPLEET MAKEN
Het belangrijkste marketinginstrument binnen de woningverkoop zijn de verkoopfoto’s. Daar wordt als eerste naar gekeken. Hierna wordt de woningplattegrond bekeken welke zeker niet mag ontbreken in elke woningpresentatie. Een plattegrond geeft namelijk een goed inzicht in de indeling van de woning. Pas bij interesse wordt de verkooptekst gelezen. Waarbij de specifieke kenmerken van de woning het meest belangrijk zijn. Een goede woningpresentatie bestaat dan ook minimaal uit krachtige verkoopfoto’s, een woningplattegrond en een sterke verkooptekst.
NOOIT DOEN: FOTO’S WEGLATEN!
Het internet is een medium waarop makkelijk en snel informatie vergaard kan worden door gebruikers. Zo ook door woningzoekenden. Zij willen zich een zo’n compleet mogelijk beeld vormen van waar zij naar op zoek zijn. Een incomplete woningpresentatie geeft een gevoel van wantrouwen ‘Wat heb je te verbergen’. Heb je drie slaapkamers, communiceer dan ook drie slaapkamers en niet slechts één. Alleen dan win je het vertrouwen van de kijker en zal deze bij interesse overgaan tot actie; het plannen van een bezichtiging.
Lees verder voor meer inspiratie
